VO-College Dalarna har utsett Årets handledare

Årets handledare 2025 3

- Jag känner mig väldigt ärad och glad, sa Caroline Vedelöv när hon överraskades med diplom och blommor som Årets handledare i VO-College Dalarna och även lokalt i VO-College Avesta-Hedemora. Undersköterskan och handledaren Caroline arbetar på avd 1 på Avesta lasarett och hade nominerats av sina arbetskamrater till utmärkelsen. Nytt för i år är att varje lokalt VO-College kunde utse en lokal vinnare, som sedan gick vidare och nominerades till den regionala utmärkelsen.

Caroline lurades in till avdelningen under en ledig dag av sin närmaste chef. Hon möttes, förutom av VO-College representanter och regionråd Sofia Jarl och hennes politiske sekreterare Aman Saleh, av en stor grupp av sina medarbetar från alla yrkeskategorier.

Caroline har arbetat tre år på avdelning 1 på Avesta lasarett, men har redan varit handledare under två av dem och är även elevansvarig på avdelningen. Hon blev färdig undersköterska 2022, efter att ha utbildat sig på vuxenutbildningen i Avesta.

Årets handledare 2025 uppvaktning

De som uppvaktade var, från vänster, Åsa Koivisto, representant från Region Dalarna i lokalt college, regional processledare Christina Brus, regionråd Sofia Jarl samt Elvira Sverkersson, ordförande i lokalt VO-College Avesta/Hedemora.

Förutom dubbelt upp i diplom och blommor fick Caroline också ett presentkort från lokalt VO-College. Som regional vinnare går hon vidare och blir nominerad från VO-College Dalarna till utmärkelsen Årets handledare nationellt. Hon bjuds på deltagande vid VO-College rikskonferens i Stockholm 4 december, där vinnaren utses.

Motiveringen från Carolines medarbetare löd:

"Caroline är alltid glad, intresserad och värnar om patienterna. Hon tar sig tid att se individen och inte sjukdomen och bemöter alla på ett empatiskt sätt. Caroline bjuder alltid på ett leende och ett hej när hon startar dagen. Hon lyssnar aktivt i möten med både patienter, personal och elever. Hon bryr sig genuint om de hon har omkring sig.

Caroline är själv intresserad av sitt arbete och nyfiken på att lära sig mer, denna inställning överför hon till sina elever. Hon är noggrann i allt hon gör och besitter ett stort tålamod. Inga frågor är dumma, när hon delar med sig av sin kunskap som trots relativt kort tid inom vården redan är stor.

Caroline är intresserad av sitt arbete och visar stor nyfikenhet på att lära sig mer, sin kunskap delar hon med sig av på ett tålmodigt sätt. Hennes empatiska bemötande och egna kunskapstörst bidrar till att skapa ett intresse hos eleverna och hennes noggranna arbetssätt säkerställer att god vård lärs ut."

Handledarnas betydelse

Handledarna har oerhört stor betydelse för utbildningen till undersköterska. Eleverna, både ungdomar och vuxna, har tre eller fyra praktikperioder om 4-6 veckor under sin utbildning. Den sista apl-perioden gör de oftast inom hälso- och sjukvården i Region Dalarna. Det arbetsplatsförlagda lärandet (APL) kan vara den första kontakten eleverna har med vård och omsorg. Det är också där de får träna i verkligheten på de praktiska färdigheter som de lärt sig i skolan och omsätta teori till praktik.

På frågan om vad hon skulle säga till någon som funderar på att bli handledare så svarar Caroline 

- Det är inte bara eleven som lär sig saker. Får jag frågor som handledare så tar jag reda på mer information. Jag tycker om att läsa på mer i detaljnivå om diagnoser till exempel, för att kunna ge eleven en större bild av patientens situation. Vi har många multisjuka på vår avdelning. Det bidrar verkligen till den egna utvecklingen att handleda någon annan.

Då hon relativt nyligen själv var elev, så har hon färskt i minnet med sig hur hon kände och vad som kändes tryggt och inte i elevrollen. Den kunskapen tar hon också med sig i sin roll som handledare.

- Något som är viktigt som handledare är tålamod och en öppenhet inför att allt inte är uppenbart för eleverna. Eleverna frågar för att förstå bättre, inte för att de inte kan något, säger Caroline. Hon beskriver också att hon kan bli förvånad över relationen hon får med eleverna, även om de inte är så många veckor på apl, den växer över tid när man arbetar tillsammans.

När hon får elever så försöker hon anpassa hur hon förklarar utifrån den nivå de är på.

- Alla har olika förutsättningar, säger Caroline. Vissa har kanske arbetat tidigare inom vård och omsorg, medan andra aldrig har gjort det. Hon märker också skillnad på om det är elever från vuxenutbildning eller från gymnasieprogram.

Utmärkelsen "Årets handledare"

För att bli nominerad till "Årets handledare" ska personen vara utbildad på Vård- och omsorgsprogrammet eller likvärdig utbildning. Handledaren ska också ha en handledarutbildning som är godkänd inom Vård- och omsorgscollege, samt haft handledaruppdrag för elever som gör sin APL.

Årets handledare utses utifrån kriterierna:

  • Är en god ambassadör för vård- och omsorgsyrket
  • Har ett gott bemötande av de studerande, brukare och arbetskamrater
  • Har en förmåga att skapa en kreativ och stimulerande lärmiljö/arbetsmiljö
  • Är en inspirerande och stöttande handledare

Juryn består av en regional arbetsgrupp inom Vård-och omsorgscollege Dalarna, med representanter från Kommunal, Region Dalarna, kommunal arbetsgivare samt en lärarrepresentant. De som kan nominera handledare är elever, lärare och arbetskamrater/chefer.

Christina Brus

Regional processledare Dalarna
E-post

Johanna Munters Olsson

Regional ordförande Dalarna
E-post